Oefenen met het geven van feedback

Ik heb het geluk dat ik voor plusgroepen mijn eigen lessen mag bedenken, geven en evalueren. Hieronder deel ik op verzoek een klein inzicht in een lessencyclus waarin ik tegemoet wilde komen aan de vraag van kinderen om andere hulpvragen te leren stellen en “betere” hulp aan anderen te leren geven.

Ik heb gekozen om als antwoord op deze vraag lessen te ontwerpen met het thema feedback. Feedback kun je geven (kinderen wilden graag beter hulp aan anderen leren geven) en je kunt gericht om feedback vragen (dit kan ze helpen in het stellen van goede hulpvragen).

Ken je de ‘Learning Pit’?

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe mensen leren. Ken jij het verschijnsel de ‘Learning Pit’? Hoe ziet zo'n leerproces er in de praktijk uit? Hoe kun je jouw leerlingen hiermee helpen en hoe helpt het jou? Download de uitleg.

Leren gaat eigenlijk als volgt:

Het leerproces van leerlingen verdiepen: aan deze manier had u vast nog niet gedacht

Stelt u zich deze 3 scenario’s eens voor na een opdracht of proefwerk:

Scenario 1: Leraar geeft de leerling zijn opdracht terug met alleen een cijfer.

Scenario 2: Leraar geeft de leerling zijn opdracht terug met specifieke feedback, misschien een paar diepgaande vragen én een cijfer.

Scenario 3: Leraar geeft de leerling zijn opdracht terug met specifieke feedback en twee diepgaande vragen, géén cijfer.

Hoe het werk van prof. John Hattie kan bijdragen aan een effectief schoolplan.

Prof. John Hattie heeft 1.200 meta-analyses gemaakt van meer dan 65.000 onderwijsonderzoeken. Wat hij daaruit onder meer concludeerde is welke impact u met bepaalde interventies op het leren kunt hebben. Deze lijst is een interessante spiegel voor het selecteren van ontwikkelpunten voor uw organisatie.

Zorg wel dat u de nuances kent, die beschrijft prof. Hattie in het boek De impact van Leren zichtbaar maken, anders zou u de verkeerde conclusies kunnen trekken.

Het cijfer van uw leerlingen zegt meer over uw lesgeven dan over het niveau van de leerlingen

Voor sommige leraren is dit een discussiepunt. Maar als u gelooft dat het uw fundamentele taak is om het effect van uw manier van lesgeven te evalueren aan de hand van het leren en de vorderingen van uw leerlingen, dan heeft u de sleutel in handen om uw impact op het leren te vergroten.

Uit de bevindingen van prof. John Hattie uit de meer dan 1.200 meta-analyses van meer dan 65.000 onderzoeken bleken een aantal factoren een grote impact te hebben op het leren van leerlingen. U kunt als leraar aan de slag met een of meer factoren als u de impact op het leren van uw leerlingen wilt vergroten.

Daarvoor ontwikkelde Hattie het schoolprogramma Visible Learning Plus. Dit programma biedt een scala aan mogelijkheden voor scholen om, op een manier die bij de school past, hun impact te vergroten; uw eigen schoolprogramma om leren zichtbaar te maken. Daarbij horen een aantal overtuigingen, die ten grondslag liggen aan Leren zichtbaar maken. Hattie formuleerde er 8 in zijn boek Leren zichtbaar maken. Sindsdien voegde hij er 2 aan toe:

Feedback geven - door John Hattie

Feedback is een van de top 10 invloeden op de prestaties van leerlingen. Professor Hattie's onderzoek heeft zich lange tijd gericht op feedback. In 2011 leverde prof. Hattie een bijdrage aan een publicatie van Sutton, Hornsey & Douglas over feedback: De communicatie van lof, kritiek en advies in het artikel 'Feedback op scholen'.

Deze korte tekst kunnen we iedereen aanbevelen die zijn of haar vaardigheden om goede feedback te geven wil verbeteren. Prof. Hattie biedt een aantal interessante verduidelijkingen en uitleg aan zijn eerdere artikelen over feedback in scholen:

logo corwin

 

Leren zichtbaar maken is een project van:

logo bazalt logo hco logo rpcz logo OA
 
globe 512

 www.lerenzichtbaarmaken.nl

mail 512 1

  

2018 social media popular app logo twitter 512

 @lerenzichtbaar