Oefenen met het geven van feedback

Ik heb het geluk dat ik voor plusgroepen mijn eigen lessen mag bedenken, geven en evalueren. Hieronder deel ik op verzoek een klein inzicht in een lessencyclus waarin ik tegemoet wilde komen aan de vraag van kinderen om andere hulpvragen te leren stellen en “betere” hulp aan anderen te leren geven.

Ik heb gekozen om als antwoord op deze vraag lessen te ontwerpen met het thema feedback. Feedback kun je geven (kinderen wilden graag beter hulp aan anderen leren geven) en je kunt gericht om feedback vragen (dit kan ze helpen in het stellen van goede hulpvragen).

Omdat ik de leermomenten n.a.v. de feedback ook echt zichtbaar wilde maken ben ik begonnen met een prachtig (misschien al wel bekend) filmpje: https://www.bing.com/videos/search?q=austins+butterfly&view=detail&mid=3D6AB33D94D09ED2FB163D6AB33D94D09ED2FB16&FORM=VIRE

N.a.v. het filmpje mochten ze nadenken over de feedback die zij nodig zouden kunnen hebben als ze herhaald een zelfde plaatje wilden natekenen. Ze gaven aan dat er feedback nodig was die over “sfeer” ging, maar ookover “nadenken over jezelf”. Vanuit hier zijn we de link gaan leggen naar de soorten feedback (taakgericht, procesgericht, op zelfregulatie gericht en op de persoon gericht).

Vervolgens mochten de kinderen praktisch aan de slag. Eenmaal voorzien van een geschikt plaatje om na tetekenen begon het eerste tekenwerk. Na elke tekening (ze tekenden in totaal minimaal 4 keer hetzelfde plaatjena) bedachten de kinderen welke vorm van feedback ze nodig hadden om verder te komen, hier mochten zegericht naar vragen bij meerdere kinderen. Zo vroegen ze feedback om uit de frustratie te komen (je hoorde namelijk soms wat diepe zuchten en korte oergeluiden onder het werken) of wilden ze heel gericht weten hoe een bepaald aspect van de tekening beter kon worden. Alle kinderen dachten zo steeds weer na over de soort feedback die ze zochten en gaven ook weer regelmatig feedback aan anderen specifiek toegespitst op de feedback behoefte van de ander (dit kon in mijn doelgroep tegelijkertijd). Uiteindelijk kozen ze zelf uit al die genoteerde feedback wat de meeste impact zal hebben op de volgende tekening.

Toen de tekeningen klaar waren (en de enorme verbeteringen zichtbaar waren) plakten de kinderen de tekeningen op en schreven ze de gekozen feedback erbij. Zo zag je de feedback echt verwerkt in elke volgende tekening. De collages die ze er vervolgens van maakten zijn mee naar huis gegaan als “bijlage” bij het rapport.Over dit onderdeel mochten de kinderen in de eigen klas en thuis zelf vertellen.

Aan het einde van alle lessen blikten we nog even terug. Zo spraken we b.v. over de feedback die echt effectief bleek, over het oefenen met je eigen vraagstelling als je een bepaald soort feedback wilt ontvangen (hoe breng je deze wens duidelijk over op een ander?) en over het geven van feedback aan anderen.

Al met al vond ik het een erg mooi project om te mogen begeleiden, ik zag bij kinderen gezonde frustratie tijdens het tekenen en hoorde mooie ontwikkelingen in vraagstellingen en feedback. De kinderen weten al dat er het komende jaar een vervolg gaat komen op de cyclus “feedback”. En deze zelfde cyclus zet ik hetkomende jaar ook in op andere scholen.

Rian Pot (werkzaam op de Paus Joannes, Pius X, Holthuizen en Dr. Ariëns in Haaksbergen)

 

logo corwin

 

Leren zichtbaar maken is een project van:

logo bazalt logo hco logo rpcz logo OA
 
globe 512

 www.lerenzichtbaarmaken.nl

mail 512 1

  

2018 social media popular app logo twitter 512

 @lerenzichtbaar