Het cijfer van uw leerlingen zegt meer over uw lesgeven dan over het niveau van de leerlingen

Voor sommige leraren is dit een discussiepunt. Maar als u gelooft dat het uw fundamentele taak is om het effect van uw manier van lesgeven te evalueren aan de hand van het leren en de vorderingen van uw leerlingen, dan heeft u de sleutel in handen om uw impact op het leren te vergroten.

Uit de bevindingen van prof. John Hattie uit de meer dan 1.200 meta-analyses van meer dan 65.000 onderzoeken bleken een aantal factoren een grote impact te hebben op het leren van leerlingen. U kunt als leraar aan de slag met een of meer factoren als u de impact op het leren van uw leerlingen wilt vergroten.

Daarvoor ontwikkelde Hattie het schoolprogramma Visible Learning Plus. Dit programma biedt een scala aan mogelijkheden voor scholen om, op een manier die bij de school past, hun impact te vergroten; uw eigen schoolprogramma om leren zichtbaar te maken. Daarbij horen een aantal overtuigingen, die ten grondslag liggen aan Leren zichtbaar maken. Hattie formuleerde er 8 in zijn boek Leren zichtbaar maken. Sindsdien voegde hij er 2 aan toe:

  • Wij zijn ervan overtuigd dat het onze fundamentele taak is het effect van onze manier van lesgeven te evalueren aan de hand van het leren en de vorderingen van leerlingen.
  • Wij vinden dat de successen en tegenvallers bij het leren van leerlingen voortkomen uit wat wij als leraren of leiders deden of niet deden.
  • Wij willen het meer hebben over leren dan over lesgeven.
  • Wij zien toetsuitslagen en andere metingen als feedback over de impact die wij hebben.
  • Wij zijn vooral in dialoog.
  • Wij houden van uitdaging en blijven altijd ons best doen.
  • Wij zijn ervan overtuigd dat het onze rol is om positieve relaties te ontwikkelen binnen de groep en binnen het lerarenteam.
  • Wij willen dat iedereen is ingewijd in het onderwijsjargon.
  • Leren is hard werken.
  • Ik werk/wij werken samen.

Deze denkkaders dienen als een kompas:

  • de kaders ondersteunen de acties en besluiten op school
  • de kaders houden team en schoolleiding gericht op de wijze waarop zij hun impact willen vergroten en het leren zichtbaar willen maken.

Download gratis de poster met de 10 denkkaders om op te hangen in de school.

button download de Denkkaders

Vul uw gegevens in en ontvang gratis de 10 Denkkaders en Feedback tips.
captcha 
logo-BAZALT logo-HCO logo-RPCZ logo-OA

Leren zichtbaar maken is een gezamenlijk project van Bazalt, HCO, RPCZ en OnderwijsAdvies. Zij werken samen met Corwin. Onze trainers zijn door hen opgeleid en geaccrediteerd.
Visible Learning plus is the trade mark of, and is distributed under license from:

Corwin Logo jan2011