Het leerproces van leerlingen verdiepen: aan deze manier had u vast nog niet gedacht

Stelt u zich deze 3 scenario’s eens voor na een opdracht of proefwerk:

Scenario 1: Leraar geeft de leerling zijn opdracht terug met alleen een cijfer.

Scenario 2: Leraar geeft de leerling zijn opdracht terug met specifieke feedback, misschien een paar diepgaande vragen én een cijfer.

Scenario 3: Leraar geeft de leerling zijn opdracht terug met specifieke feedback en twee diepgaande vragen, géén cijfer.


Wat er zal gebeuren bij:
  • scenario 1: de leerling kijkt naar zijn resultaat en verfrommelt vervolgens zijn opdracht en gaat verder met andere dingen.
  • scenario 2 gebeurt hetzelfde en hoogstwaarschijnlijk leest de leerling niet eens de feedback of vragen.
  • scenario 3: de leerling is benieuwd naar zijn resultaat en wil meer weten, waardoor het leerproces doorloopt en in de meeste gevallen wordt versterkt.

Wanneer je leerlingen geen cijfer geeft, maar specifieke feedback en uitgebreide vragen, gaat het leren dieper.

We zien scenario 1 het meest in scholen. Uit onderzoek over hoe leerlingen informatie onthouden en zich ontwikkelen weten we dat leerlingen veel beter presteren in scenario 3. Daarom dagen we elke onderwijsprofessional uit om specifieke feedback te geven en uitgebreide vragen te stellen in plaats van een cijfer of andere kwantitatieve evaluatie.

Ja, dit kost tijd en lijkt niet altijd het meest efficiënt, maar op de lange termijn zal deze werkwijze de meest effectieve blijken.

Feedback geven is een van de top 10 invloeden op de prestaties van leerlingen en daarom een belangrijk onderdeel uit het programma Leren zichtbaar maken.

Lees meer over feedback.

logo corwin

 

Leren zichtbaar maken is een project van:

logo bazalt logo hco logo rpcz logo OA
 
globe 512

 www.lerenzichtbaarmaken.nl

mail 512 1

  

2018 social media popular app logo twitter 512

 @lerenzichtbaar