Feedback is een van de top 10 invloeden op de prestaties van leerlingen. Professor Hattie's onderzoek heeft zich lange tijd gericht op feedback. In 2011 leverde prof. Hattie een bijdrage aan een publicatie van Sutton, Hornsey & Douglas over feedback: De communicatie van lof, kritiek en advies in het artikel 'Feedback op scholen'.

Deze korte tekst kunnen we iedereen aanbevelen die zijn of haar vaardigheden om goede feedback te geven wil verbeteren. Prof. Hattie biedt een aantal interessante verduidelijkingen en uitleg aan zijn eerdere artikelen over feedback in scholen:

  1. Geven is niet ontvangen: leraren kunnen beweren dat ze veel feedback geven, maar een betere manier om dit te checken is de soort feedback die ze terugkrijgen (en dit is vaak heel weinig).
  2. De culturele achtergrond van de leerling kan de effecten van feedback beïnvloeden: inhoud van de feedback die je geeft verschilt niet alleen per leerling, hoe de feedback wordt ontvangen verschilt ook.
  3. ‘Disconfirmation’ is krachtiger dan bevestiging: wanneer u de feedback geeft dat het gemaakte werk anders is dan de leerling veronderstelde, kan er een grotere verandering zijn, mits het wordt geaccepteerd.
  4. Fouten moeten worden toegejuicht: fouten benoemen in een veilige omgeving kan leiden tot betere prestaties.
  5. De kracht van klasgenoten: het merendeel van feedback wordt gegeven door klasgenoten, maar die is vaak niet juist. Daarvoor zijn interventies nodig die het onderling geven van de juiste feedback bevorderen.
  6. Feedback als evaluatie: Assessment (...) kan, en dat zou ook goed zijn, leraren feedback geven over hun manier van lesgeven.
  7. Er zijn veel strategieën om de kracht van feedback te maximaliseren: Shute (2008) geeft negen richtlijnen om het leren te verbeteren door feedback:
    1. richt feedback op de taak en niet op de leerling,
    2. bied uitgewerkte feedback,
    3. geef uitgewerkte feedback in beheersbare eenheden,
    4. wees specifiek en duidelijk in je feedback,
    5. houd feedback zo eenvoudig mogelijk, maar niet eenvoudiger dan dat,
    6. verminder onzekerheid tussen prestaties en doelen,
    7. geef onpartijdige, objectieve feedback schriftelijk,
    8. probeer met feedback de leerdoelgerichtheid te bevorderen,
    9. geef feedback nádat leerlingen een poging tot het oplossen hebben gedaan. (Cf. John Hattie in Sutton, Hornsey, en Douglas (2011), Feedback:. De communicatie van lof, kritiek en advies) 

Download een handige kaart met tips en uitspraken over Feedback geven (pdf).

button download

logo-BAZALT logo-HCO logo-RPCZ logo-OA

Leren zichtbaar maken is een gezamenlijk project van Bazalt, HCO, RPCZ en OnderwijsAdvies. Zij werken samen met Corwin. Onze trainers zijn door hen opgeleid en geaccrediteerd.
Visible Learning plus is the trade mark of, and is distributed under license from:

Corwin Logo jan2011